Predčasné ukončenie lízingovej zmluvy

Aj keď klient zvyčajne uzatvára lízingovú zmluvu práve preto, že potrebuje určitú finančnú hotovosť na to, aby mohol na súkromné alebo podnikateľské účely používať nové vozidlo či stroj, môžu sa počas životnosti zmluvy vyskytnúť u klienta situácie, kedy môže alebo niekedy aj musí prísť k ukončeniu živej lízingovej zmluvy.

Najčastejšou situáciou, pri ktorej klienti prejavujú záujem o predčasné ukončenie lízingovej zmluvy, býva okamžitý prílev hotovosti, ktorý chcú použiť práve na splatenie svojich existujúcich záväzkov. Tieto peniaze väčšinou získajú z dedičstva alebo vďaka pôžičke v rámci rodiny. V tomto prípade sa zmluva finančne vysporiada v zmysle všeobecných podmienok a následne sa ukončí.

Ďalšou, i keď zo strany klienta menej priaznivou situáciou, býva neschopnosť klienta pokračovať v ďalšom splácaní financovaného predmetu. Vtedy klient, v spolupráci s lízingovou spoločnosťou, pristúpi k hľadaniu pokračovateľa lízingu. Lízingová spoločnosť pritom zvykne klientovu ponuku na postúpenie financovania na iného klienta (tzv. CESIA) bezplatne umiestniť napríklad na svojej internetovej stránke. Do doby nájdenia nového platiteľa lízingu však klient pokračuje v pôvodných splátkach, preto je potrebné tento krok uskutočniť v dostatočnom predstihu a nie až vtedy, keď už klientovi „došli“ všetky finančné pro-striedky na úhradu splátok. Hlavnou výhodou takéhoto prevodu je jeho jednoduchosť a rýchlosť. Parametre lízingovej zmluvy (výška splátky, dĺžka lízingu, poistenie atď.) sa následne ani pri novom nájomcovi nemenia.

V prípade, že mal klient na aute poistnú udalosť – totálnu škodu (havária, krádež, prípadne iný typ poškodenia predmetu, pri ktorom prišlo k jeho podstatnému zničeniu) a takéto vozidlo teda už nie je spôsobilé na ďalšie použitie, príde k predčasnému ukončeniu zmluvy. A toto je jedna zo situácií, kedy klient ocení uzatvorené havarijné poistenie. Vďaka nemu nemusí nesplatený zvyšok požičaných prostriedkov lízingovej spoločnosti zaplatiť on, ale urobí tak poisťovňa. Pokiaľ mal dobrú platobnú disciplínu a nemal voči lí-zingovej spoločnosti žiadne iné podlžnosti, veľká časť peňazí z poisťovne príde aj na jeho bankový účet a môžu mu poslúžiť ako dobrý základ pre akontáciu na ďalšie vozidlo.

Menej príjemnou udalosťou pre klienta, ako aj pre lízingovú spoločnosť, je situácia, kedy klient prestane platiť svoje splátky. Pokiaľ sa klient s financujúcou spoločnosťou nedohodne na zmene splátkového kalendára (napr. zníženie splátok alebo odklad splátok) a nespolupracuje ani pri hľadaní nového lízingového nájomcu, lízingová spoločnosť je prinútená klienta požiadať o vrátenie predmetu lízingu. Následne lízingová spoločnosť zabezpečí predaj odobratého predmetu za aktuálnych trhových podmienok. Z výťažku predaja sú následne uspokojené všetky nároky financujúcej spoločnosti voči klientovi (nezaplatené splát-ky, náklady spojené s odobratím a predajom vozidla atď.). Klientovi sa následne suma prevyšujúca oprávnené finančné požiadavky lízingovej spoločnosti poukáže na účet. V opačnom prípade mu vznikne povinnosť nedoplatok voči financujúcej spoločnosti zaplatiť.

V prípade ďalších otázok nás kontaktujte na e-mailovej adrese lizing@lizing.sk alebo navštívte našu internetovú stránku.

Zdroj článku: 
Sekcia: